facets, faces
Exhibition project of the Curatorial Studies Class 2020
22.10. - 31.10.21
with
Jaider Esbell, Lisa Gutscher, Line Lyhne, Jamie Shi
curated by
Luisa Benzinger, Mike Bill, Clara Maria Blasius, Carlotta Döhn, Leonie Chima Emeka, Teresa Heinzelmann, Jasmin Keller, Céline Marten, Sebastian Peter, Alica Sänger, Victor Zaiden
Photo: Sonja Palade
Digital discourse programme
Saturday, 23.10., 2 pm, reading circle to discuss the text Decades of Identity Politics by Coco Fusco
Monday, 25.10. 7 pm, Lecture by art historian Ruth E. Iskin
Friday, 29.10. 4 pm, Open roundtable discussion with art historian Isabelle Graw
To participate please contact curatorial.studies.2020@gmail.com
facets, faces
[English version below]
“For visibility these days seems to somehow equate to success. Do not be afraid to disappear. From it. From us. For a while. And see what comes to you in the silence.”
Michaela Coel, Emmy Dankesrede, 2021
Wie wollen wir uns navigieren durch eine Welt, in der ständige und vollständige Sichtbarkeit der einzige Weg zu gegenseitiger Wahrnehmung zu sein scheint? Für Künstler*innen stellt die Verortung der eigenen Identität eine Bedingung für Aufmerksamkeit, eine Grundlage für Anerkennung dar. Diese Abhängigkeiten drängen sie zu Positionierungen und zwingen sie zu einem Balanceakt zwischen institutionellen Anforderungen und selbstbestimmter Praxis. Es geht somit um ein ständiges Austarieren von Kontrolle, eine Verteidigung der eigenen Topografie. Doch jegliche Offenlegung und Stellungnahme läuft Gefahr, von Zuschreibungen und Reduzierungen schlagwortartig vermarktbar gemacht zu werden. Wer sich dem zu entziehen versucht, wird möglicherweise gar nicht erst als Position wahrgenommen.
Die von Judith Butler beschriebene „crisis of the certainty of what is visible“ kann auch in Bezug auf das Aus stellen festgestellt werden – kanonische Figuren werden als solche hinterfragt, ihr Recht auf Sichtbarkeit wird zur Disposition gestellt, heroische Narrative bröckeln. Unser gemeinsames Nachdenken darüber sowie die Suche nach einem entsprechenden kuratorischen Umgang werden hier in räumlicher Übersetzung zusammengebracht. Dabei bieten wir weder Karte noch formuliertes Ziel – vielmehr laden wir ein, sich einzulassen auf fragmentierte Bilder und facettenreiche Erzählungen, Szenen des Übergangs und Teile von Möglichkeiten. Wie möchten wir uns verhalten zwischen Sichtbarkeit und Undurchsichtigkeit? Wie wollen wir sehen und gesehen werden? So fragt Jaider Esbell in seiner Arbeit, die Ausgangs- und Bezugspunkt in der Konzeption dieser Ausstellung war: „How can a free flow through catego -ries take place without losing one’s own individuality?“
Photo: Sonja Palade
“For visibility these days seems to somehow equate to success. Do not be afraid to disappear. From it. From us. For a while. And see what comes to you in the silence.” Michaela Coel, Emmy Acceptance Speech, 2021
How do we want to navigate ourselves through a world in which constant and complete visibility seems to be the only way to mutual perception? For artists in particular, locating their own identity is a precondition for gaining attention and a basis for being recognised: Pushed to position themselves by these dependencies, artists find themselves forced into a balancing act between institutional demands and their self-determined artistic practice. Thus, it is a matter of weighing up control, of defending one’s own topography. But any disclosure or statement runs the risk of being made marketable by ascriptions and reductions. And those who try to consciously withdraw from exposure may not even be seen as positions in the first place.
The “crisis of the certainty of what is visible” described by Judith Butle can also be observed in relation to exhibition making—canonical figures are being questioned as such, their right to visibility has been put up for discussion, heroic narratives are crumbling. In this exhibition, our joint reflection on these processes and the search for appropriate curatorial approaches are brought together and explored spatially. In doing so, we offer neither a map nor a formulated goal—rather, we invite you to engage with fragmented images and multifaceted narratives, scenes of transition and pieces of possibilities. How do we want to move between visibility and opacity? How do we want to see and be seen? In his work, which has been the starting and reference point throughout the conception of this exhi -bition project, Jaider Esbell asks in a similar manner: “How can a free flow through categories take place without losing one’s own individuality?”
Photos: Sonja Palade
Opening hours
Sa + Su: 1 - 8 pm
Tu - Fr: 3 -8 pm
Finissage: Su, 31.10., 5 - 8 pm
Please maintain hygiene and distance regulations, maximum of 2 people in the space at the same time.